Fotbolls VM - äntligen!

Jag bryr mig inte så mycket om allsvenskan, tyvärr, men VM! Det är rytm, puls och internationalism. Jag älskar när världen krymper ihop. Därför är jag svag för Internet, frihandel, tågluffarkort, lågpris flygbolag, EU, arbetskraftsinvandring med mera.

Sport knyter ihop oss, förbrödring och försystring. Invigningsfesten från Soweto, Orlando stadium var fantastisk.

Men det finns en ambition med VM i Sydafrika, en ambition som är fantastisk; One Goal for Education. 72 miljoner barn över hela världen är utan skolgång. Vilket är fler barn än som för tillfället går i låg- och mellanstadiet i Europa, USA, Kanada och Australien tillsammans! Det bästa sättet att motverka fattigdom och okunnighet och främja hälsa och jämställdhet är utbildning.

 År 2010 har FIFA World Cup i Syd Afrika bestämt sig för att VM ska äga rum på den afrikanska kontinenten, ett historiskt steg. Samtidigt passar man på att ge världen ett världsperspektiv på utbildning genom att starta kampanjen Education for All för att påverka vår politiska ledare världen över, att använda sin makt att ge resurser och prioritering till utbildning. Världsperspektiv är väldigt, väldigt lärorikt. Vi tänker globalt när det gäller musik och fotboll, kanske dags att tänka globalt när det gäller rätten att äta sig mätt och rätten till utbildning.

Världens ledare har makten, resurserna och kunskaperna att kämpa för utbildning för alla. 

Se filmen 'Education for All' gjord av Richard Curtis.

Jag håller på Elfenbenskusten för de har en svensk tränare, lite nationalism, och jag drömmer om att åka dit ... och de är små men vassa.

Go Les Éléphants!

 ny blogg www.amiekronblad.wordpress.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0