Pannkakor, betyg och vårdköer

Idag satte jag 221 betyg och det firar jag med pannkakstårta med min dotter. Jag är bra på att sätta betyg. Vilket är som sig bör efter 18 år som yrkesverksam lärare.  Jag påstår mig ha de rutiner och den professionalism som behövs. Betyg väcker känslor, både för lärare  och elever. Elever som har jobbat hårt för sina betyg - oavsett om det blev G, VG eller MVG - fyller mig med respekt. Elever som har kommit igen efter tid av skoltrötthet, sjukdom eller något annat, beundrar jag. En del av eleverna blir besvikna, inte så många för de flesta har insikter i sina prestationer och kunskaper. Betyg kan vara orättvisa men att välja att inte betygsätta och värderar barn och ungdomars kunskaper är lathet, flathet och vuxensvek. Socialdemokraternas största svek är mot dem som de kallar sina egna, "arbetarnas barn".  Enligt Anna Sjögrens forskning, representerad idag i Uppsala, så resulterade borttagandet av betygen till att barn till lågutbildade som inte fick betyg på låg- och mellanstadiet hade lägre sannolikhet att nå en gymnasieexamen än de som fick betyg. 

Jag rekommenderar ledaren i DN idag http://www.dn.se/ledare/signerat/betyg-for-jamlikhet-1.1115922 , mycket läsvärd.

Nu till dagens heta ämne nummer två, eller ett, beroende av perspektiv, sjukvårdsköer.

Mörkar SKL om sjukvårdsköer? Knappast. Vad ligger bakom? Sättet att mäta och registrera köande för vård, vilket kommer att förändras från och med 1 april i år, och finnas med i statistiken från och med i höst. Det som ligger bakom osäkerhets siffror angående köande är "patientvald väntan".

Vad är "patientvald väntan"? Det handlar om när patienter väljer att stå kvar i kön till en specifik mottagning, istället för att gå dit det är kortast kö. Individens val av vårdinrättning ligger till grund för att vilja stå kvar i kön, alltså egen fri vilja.  Det är förstås helt upp till dessa patienter att göra så, om det inte är medicinskt osäkert måste de enskilda patienternas val och preferenser få styra.

I dag skriver Birgitta Rydberg på sin blogg om hur vårdköerna har minskat sedan 2006. Samtidigt har registreringen blivit betydligt bättre så vi vet hur många väntande vi har, och kan arbeta bättre för att hjälpa dem.

http://birgittarydberg.wordpress.com/2010/06/03/vardkoerna-har-minskat-sedan-2006-och-nu-vet-vi-hur-manga-de-vantande-ar/

Jag lovade att ge er anledningar att rösta på FP. Idag har ni fått två.

  1. En aktiv skolpolitik med ansvar för barn och ungdomars lärande
  2. En socialliberal vårdpolitik med individens behov och önskningar i fokus

Nu välförtjänt pannkakstårta...

Amie

PS: Ny blogg www.amiekronblad.wordpress.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0