Avskaffa betyg = avskaffa skolan

Jag har jobbat som lärare i gymnasiet och på kommunal vuxenutbildning i sammanlagt tjugo år. Jag har haft barn i grundskola sedan 1996 och jag kommer att ha barn i skola till och med 2021 - ja, det är sant.
Jag har så att säga erfarenhet från skolan från flera olika håll.
Jag har varit anställd i Stockholms kommun som gymnasielärare i sjutton år.

Jag är gymnasielärare i psykologi, samhällskunskap och Europakunskap och har även undervisat i religion i sju år och engelska på Kom Vux i fyra år.

År 2008 tog jag min magisterexamen i skolutveckling och ledarskap i skolan vid Stockholms Universitet (via lärarlyftet)

Har jag förväxlat min CV med min blogg?

Nej, jag talar om varför ni ska rösta på FP Om ni bryr er om skolan.

En bekant till mig hade en bekant som flyttade med sin familj till London med sina två barn, 10 och 12 år gamla. Skolan i England frågade efter betyg, då fick föräldrarna förklara att vi inte har betyg till barn under 14 år. Då vill lärarna ha någon typ av reflektion och omdömen om barnens kunskaper och färdigheter. Deras förvåning blev stor när de mottog ett halvt papper om barnens personligheter! Begrepp som snälla, funkar i grupp osv.

Gjorde lärarna i Sverige fel? Nej, de följde sina uppdrag till fullo.

Som tur är har denna historia ett par år på nacken men vad ska bedömas i skolan? Kunskaper, färdigheter.
Lärarna behöver professionaliseras och bli bra på att sätta betyg och utveckla sina kunskaper att förmedla betyg och prata kunskap med barn, ungdomar och föräldrar. Lärare måste jobba med kunskap och kunskapsinlärning vilket inte på något sätt fråntar möjlighet till att fostra till demokratiska människor och hänsynsfulla och empatiska individer precis tvärtom. Skolan får tillbaka sin auktoritet och tilltro när den är fokuserad på sitt uppdrag till fullo!

Skolans trovärdighet handlar om vilken roll den ska spela i samhället och barns liv. Lärare bedömer och jobbar med kunskapsutveckling i all dess form tillsammans med kollegor, omsorgspersonal och skolledare.
Lärare är ett av de viktigaste jobb som finns!

Kanske är lågstadielärarna allra, allra viktigast. Grundläggande läsinlärning bas för all inlärning.

Socialdemokraterna största svek mot dem som inte kommer från en studiemotiverad bakgrund var att ta bort betygen så de inte hade en aning om vad som krävdes av dem!
Många, många elever har sagt till mig "det är alldeles försent att få betyg första gången vid 14 års ålder"

Imorgon skall jag delta i seminarium och föreläsningar på Konradsberg med lektorer och professorer angående läsinlärning och läsinlärnings utveckling från England och Nya Zeeland.
Viktigt? Ja, jag träffar på elever som inte kan läsa på en godkänd nivå (ca LUS 12) efter 9 år i grundskolan i Sverige idag.

Ja till betyg till åk 6.

Jag kommer återkomma till skolan, flera gånger....

Hälsningar från Fröken



Kommentarer
Postat av: Margareta Ternstedt

Många är oroliga för att eleverna bryts ner när de får "dåliga" betyg. Skolan måste lära sig att ta hand om elevers misslyckanden. Coacha, ge en andra chans, visa generositet i form av stöd.



Den högsta formen av professionalitet är att kunna hantera svåra situationer. Dit ska varenda lärare nå... Då är det helt ok med tidiga betyg!

2010-05-19 @ 23:23:22
URL: http://www.mtityreso.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0