Välkomna till Värmdö!

Vi är en tillväxtregion - tack och lov.

Detta ställer krav på oss politiker att möta krav på kommunal service till medborgare och besökare utan att öka skatten - möjligt?
Vi måste ge våra medborgare en bra skola, en skola att vara ännu stoltare över som elev, lärare, rektor och föräldrar utan att öka skatten - möjligt?
Vi måste erbjuda en bra omsorg om barn och äldre utan att öka skatten- möjligt?

Se länken om befolkningsväxten i vår kommun - spännande.

https://www2.varmdo.se/Resource.phx/community/mainpage/mainpage.htx

Jag flyttade hit 1993 från södermalm för att jag ville att mina barn skulle få bästa möjliga uppväxt - Värmdö kommun skall vara en bra kommun att växa upp i.
En bra kommun att leva, arbeta, bo och driva företag i.
En bra kommun att turista i.
En kommun som ger mersmak!

Nedan kommer mina viktigaste punkter i min personvalskampanj, min politiska agenda för Värmdö:

1. Satsa på skolan - förbättra resultaten!

Se över organisationen på politikernivå och tjänstemannanivå.

Tydliggör målen med skolan. Resultaten måste förbättras.

Satsa på Learning Lessons i matematik och svenska (se tidigare blogginlägg).

Förbättra den digitala kompetens i Värmdös skolor!

Satsa på EU:s nyckelkompetenser (kommer att återkomma till detta) för skolan.

Undersök möjlighet till miljövänliga skolbussar.

2. Satsa på ett nyföretagarcentrum i anknytning till Turistbyrån!

Med en EU samordnare med uppgift att dra in pengar till kommunen.

Förbättra kommunens näringslivservice (förebilder Nackas, Danderyds Nyföretagarcentrum)

3. Jämställdhets perspektiv

 - stöd kvinnligt företagande!

- hur är det ställt med jämställdhet i Värmdö?

Dags för ett genusperspektiv på satsningar i kommunen:

Hur mycket pengar lägger kommuner på ishallar, bandyrinkar och utomhus isrinkar?

Hur många procent flickor utövar dessa sporter i procent?

Hur mycket pengar lägger kommuner på att stödja hästsport?

Hur många procent flickor utövar hästsport?

Hur många arbetstillfällen skapar hästsport?

Är det här en jämställdhetsfråga?

Slut på frågetecken....

Fortsättning följer i Nacka Värmdö Posten - läs min kommande artikel om Ridsport!
 
Värmdöbon Amie
 
 (Källor till statistik Värmdö kommuns hemsida och SCB)

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0